Ondernemers leven in bijzonder onzekere tijden. Ik trap een open deur in met deze stelling. Inkomsten vallen volledig weg of dreigen op korte termijn op te drogen, maar de kosten blijven doorlopen. Ook ik krijg hier als ondernemer mee te maken. Met pijn in het hart heb ik mijn workshops van de afgelopen maanden moeten annuleren. Dat de individuele begeleidingen online kunnen blijven verder lopen is een lichtpunt. Maar toch mis ik iets.
Het einde is in zicht
Het einde van de lockdowntunnel is in zicht, ook voor mij! Stilaan zijn we weer wat vrijer en kunnen we de draad terug oppikken. Ik ben er alvast helemaal klaar voor, 100% coronaproof natuurlijk, zoals het hoort.
De schade opmeten
In de tussentijd meet ik de schade op. Hoeveel van mijn geplande omzet is verloren gegaan? Ga ik mijn lopende kosten en belangrijke investeringen kunnen blijven betalen? Op basis van wat ik nu weet is het antwoord op die vraag gelukkig positief. Maar hoe ben ik dat te weten gekomen?
Mijn budget
In een eerder artikel kan je lezen dat ik aan het begin van dit jaar een budget heb opgesteld. Eenvoudig, met mijn eigen ‘Excelleke’. En dat simpel bestandje bewijst nu meer dan ooit zijn waarde.
De resultaten van het eerste kwartaal zijn ondertussen beschikbaar en daardoor kan ik een eerste vergelijking maken met mijn originele budget.
Wat blijkt? Niet alleen mijn inkomsten liggen, zoals verwacht, lager dan gebudgetteerd. Ook een aantal kostenposten vallen lager uit. Restaurantkosten, tankkosten, kleine uitgaven voor kantoor, decoratiekosten, geschenkkosten, moet ik minder of zelfs niet in rekening nemen. Het gaat natuurlijk niet om grote bedragen, maar alle kleine beetjes helpen in moeilijke tijden.
Budget bijsturen
Door onverwachte omstandigheden moest ik dus mijn budget bijsturen. Ik heb alle kostenposten overlopen en de niet absoluut noodzakelijke kosten geschrapt. Daarnaast maakte ik een nieuwe inschatting van mijn omzet voor dit jaar.
Vooral dat laatste was bijzonder moeilijk. We kunnen niet uitsluiten dat we nog eens in lockdown moeten gaan en daardoor is het mogelijk dat ik weer workshops, begeleidingen en lezingen moet schrappen.
Gelukkig was mijn ‘Excelleke’ daarop voorzien. Het vertelde mij tot welk niveau mijn inkomsten mogen zakken vooraleer ik mijn kosten niet meer gedekt krijg. Het gaf mij een houvast, ook voor onzekere tijden zoals die van vandaag. Het vertelde me dat het voorlopig allemaal nog wel zal lukken.
Oef…
… ook voor jou?
Jazeker!
Mijn ‘Excelleke’ is dezelfde tool waarmee jij in mijn workshops aan de slag kan gaan om voor jouw onderneming inkomsten en uitgaven in kaart te brengen. Zo kan je je eigen budget opstellen en opvolgen. En krijg ook meer controle over je cijfers.
Een beetje houvast in deze onzekere tijden meer dan welkom? Schrijf je dan snel in voor één van de volgende workshops: maandag 29/6, vrijdag 24/7 of dinsdag 25/8.
Tot binnenkort?!
Naar overzicht blog