Tip: Voorraad eet geld

Normaal gezien is het not done om onze neus in andermans zaken te steken... Maar Kamal Kharmach maakt graag een uitzondering op de regel. 😄 In de realityserie 'Andermans zaken' op één trekt hij naar ondernemers die voor een dringend probleem staan. Samen met hen gaat hij op zoek naar een oplossing. 

Terugblik naar de eerste aflevering...

Van alle afleveringen die ik tot heden heb gezien van Andermans zaken vind ik de eerste nog altijd één van de beste. Bakkerskoppel Laurens en Melissa werken allebei keihard maar verdienen het zout op hun patatten niet. Ze hebben belangrijke schulden bij hun leveranciers. De belangrijkste oorzaak? Een veel te groot aanbod in de bakkerij. De winkel is te klein en Melissa wilt uitbreiden. Laurens is hier echter niet van overtuigd. Bovendien ontbreken de financiële middelen.

Keuzes maken

Wat is het probleem met hun enorm groot aanbod? Een ruim assortiment zorgt voor veel voorraad, in hun geval gaat het dan ook nog om bederfbare goederen. Dat betekent niet alleen voorraad in de winkel maar ook in de bakkerij zelf. Denk aan vele verschillende soorten bloem en andere ingrediënten. Melissa is er van overtuigd dat een super-uitgebreid aanbod nodig is om haar klanten zo goed mogelijk te kunnen bedienen. Niets is minder waar... Ze beseft niet dat een overaanbod haar klanten keuzestress bezorgt. Het maakt het net moeilijker om te kiezen.

Voorraad eet geld!

Zonde om te zien dat hun best verkopende producten - lang grijs brood en eclairs - maar heel weinig ruimte krijgen in de winkel. Het kwam in de reportage niet voor, maar ik durf wedden dat het heel vaak gebeurt dat ze tegen de middag al zonder hun best verkopende items zitten. Terwijl er een ruim overschot is van andere, vaak duurdere maar minder gegeerde soorten brood en gebak.

Durf te focussen

Dé oplossing = downsizen. Minder soorten brood, alle niet-bakkerij producten (waarop ze nauwelijks marge hadden) de deur uit én meer ruimte creëren voor hun belangrijkste aanbod. M.a.w. durf jezelf te focussen en je klant duidelijk te maken waarin je gespecialiseerd bent. Het resultaat is minder uren hard werk én een winstgevende zaak. Deze filosofie kan je doortrekken als dienstverlener: teveel aanbod leidt naar verwarring en onduidelijkheid bij je klanten en prospects waar je exact voor staat en waarin je gespecialiseerd bent.

Meer weten over durven te focussen of hulp nodig bij het maken van dergelijke beslissingen? Geef een seintje via info@checked-balanced.be. Ik help je met veel plezier verder! 


Naar overzicht blog

Nieuwsbrief: Mis geen enkele tip voor je financiën

En blijf op de hoogte van het aanbod van Checked & Balanced

Ik schrijf me gratis in
TOP