Je thuiskantoor verhuren aan je vennootschap: een goed idee?

Heb jij als bedrijfsleider van je eigen vennootschap een thuiskantoor ingericht? Dan zou je dat kunnen verhuren aan je vennootschap. Maar is dat wel zo’n goed idee?

Fiscaal interessant?

Als je de spelregels volgt kan het inderdaad fiscaal interessant zijn om jezelf huur te betalen vanuit je vennootschap voor het gebruik van een thuiskantoor of andere ruimte.

Van de kant van de vennootschap is deze huur een aftrekbare kost. 

Privé worden huurinkomsten belast in de personenbelastingen als ‘onroerend inkomen’. Je wordt echter niet belast op het bruto bedrag: je mag daarvan een een kostenforfait van 40% in aftrek brengen. Daarnaast kan je ook nog (een stukje van) de intresten die je betaalt op een eventueel nog lopende hypothecaire krediet voor de woning in aftrek brengen.  Bovendien worden er geen sociale bijdragen berekend op onroerende inkomsten. Heel wat interessanter dus, dan jezelf een hogere bezoldiging uitkeren.

De fiscus beperkt echter het bedrag dat je jezelf als bedrijfsleider als huur mag uitkeren onder deze gunstige voorwaarden: de huur mag niet meer bedragen dan 5/3de van het gerevaloriseerde kadastrale inkomen van het verhuurde gedeelte van de woning*. Alles wat je meer ontvangt als huur uit je vennootschap zal de fiscus ‘herkwalificeren’ als beroepsinkomen.

Gemeubeld verhuren?

Is de ruimte die je verhuurt al bemeubeld? Dan kan je niet alleen de ruimte zelf verhuren, maar ook de inrichting. Fiscaal valt dat onder ‘roerende’ huurinkomsten, met een kostenforfait van 50% die mag worden afgetrokken. Op het nettobedrag wordt dan ook nog eens een afzonderlijk tarief van 30% toegepast. Ook hierop moet je geen sociale bijdragen betalen. Een hele 'goedkope' manier om een stukje van de kosten die je privé gemaakt hebt te recupereren uit je vennootschap. 

Je splitst de overeengekomen huurprijs in de huurovereenkomst dan wel best op in een onroerend een roerend gedeelte. Doe je dat niet, dan beschouwt de fiscus standaard 40% van de huurprijs als roerend, en 60% als onroerend.

Andere mogelijkheden?

Naast verhuren van je bureauruimte aan je vennootschap zijn er nog andere mogelijkheden om de kosten van je privéwoning (gedeeltelijk) ten laste van je vennootschap te leggen.

Graag meer weten?

Schrijf je dan snel in voor de infosessie 'Jouw vennootschap & vastgoed, een goede match'?

Wanneer: 7 april 2021 - 19u

Waar: Parc 51 - Hasselt

Meer info: www.checked-balanced.be/agenda

 

* Je boekhouder kan perfect voor jou uitrekenen hoeveel dat in jouw geval bedraagt  


Naar overzicht blog

Nieuwsbrief: Mis geen enkele tip voor je financiën

En blijf op de hoogte van het aanbod van Checked & Balanced

Ik schrijf me gratis in
TOP